Salih_Kilic_0017.jpg

Kleurles

 
Salih_Kilic_0014.jpg

Kleurles

Een voorstelling over racisme en sociale uitsluiting

Doelgroep:  Jongeren (14+), jongvolwassenen, leerkrachten, jongerenwerkers, hulpverleners, leidinggevenden, coaches, begeleiders, ondersteuners en nieuwsgierige mensen. 

Duur: 
De voorstelling duurt 45 minuten.
De workshop duurt 45 tot 60 minuten (een lesuur)

Kleurles
Onze voorstelling Kleurles gaat over kansenongelijkheid en (indirect) racisme. De voorstelling levert relevante nagesprekken op, want de geschiedenis is vaak nog voelbaar. Onze voorouders hebben geleefd in de tijd van de slavernij. Wij dragen het met ons mee en leven met de gevolgen. In de voorstelling Kleurles vertellen spelers op een eerlijke en toegankelijke wijze hun ervaringen met racisme en houden het publiek een spiegel voor. Een treffend voorbeeld van mooie gesprekken n.a.v. de voorstelling is een docent die aan een collega vroeg of hij de grappen over zijn Surinaamse afkomst eigenlijk wel grappig vond. Een ander voorbeeld is een meisje, dat aan haar klas vertelde dat ze in een woonwagen woont. Ze was zo bang hierom gepest te worden, dat ze het nooit had gedeeld. De klas reageerde begripvol en gaf haar applaus.
Met Kleurles geven we tips om anti-racistisch te zijn, een bondgenoot te zijn voor anderen en samen een mooie samenleving te creëren met gelijke kansen voor iedereen. 

De voorstelling
Wassim vertelt over zijn opa, die naar Nederland is gekomen om te zorgen dat zijn kinderen en kleinkinderen een beter leven zouden krijgen. Veel mensen in het publiek herkennen zich in hoe Wassim hierdoor zowel druk als dankbaarheid ervaart.
We horen het verhaal van Loes die als kind van een “mixed marriage” is opgegroeid  in twee culturen en zoekt naar waar zij zich thuis kan voelen.
Emily deelt ervaringen over anti-Aziatisch racisme en hoe dit in de coronatijd versterkt werd. Ze deelt met het publiek wat ze nodig heeft van mensen om haar heen om zich te empoweren.
Victor worstelt met het zijn van een witte-hetero-man. Overtuigd van zijn goede intenties, heeft hij toch vaak het gevoel ‘het niet goed te doen’. Door echt te luisteren, verdiept hij zich in de verhalen van de anderen en groeit zijn empathie. 

De Workshop
In de workshop slaan we de brug naar de situatie die voor het publiek herkenbaar is. Komt er racisme voor in werksituaties? In de klas? Onbewust misschien? We brainstormen met het publiek over wat zij zelf kunnen doen om bij te dragen aan een inclusieve omgeving waar iedereen zich welkom voelt.

Citaat uit de voorstelling

“Heb je het gevoel dat je meer je best moet doen dan anderen om hetzelfde voor elkaar te krijgen?
Heb je het gevoel dat je best doen helemaal geen zin heeft, omdat de docent verwacht dat ‘er toch niet meer in zit’.
Heb je het gevoel dat je minder je best hoeft te doen dan anderen, omdat je altijd het voordeel van de twijfel krijgt?”

Salih_Kilic_0013.jpg
Salih_Kilic_0025.jpg

Meer informatie?
Neem contact met ons op voor een offerte op maat.
Je kunt ook alvast onze prijslijst & praktische informatie bekijken.